bubuDE, to prawda sam mam UPS do pieca i zdaje egzamin dodatkowo ochronnik przepięciowy na cały dom BETTERMANN B+C który już raz zdał egzamin, dobrze że to wkład i tylko jeden poszedł tak że 100 zł do tyłu a w domu urządzenia ocalały :szeroki_usmiech
[O2] automatyczny włącznik świateł po zapłonie
Zwiń
X
-
[O2] automatyczny włącznik świateł po zapłonie
Witam,
Wiem, że na temat automatycznych włączników świateł było już kilka wątków, ale odpowiedzi na moje pytanie nie znalazłem.
Na dniach będę montował w O2 Mint automatyczny włącznik świateł po uruchomieniu silnika.
Mój fabryczny włącznik świateł w O2 posiada 10 styków.
8 - to PLUS po stacyjce, który w zależności od pozycji włącznika łączy się z:
1 - światła mijania
3 - światła pozycyjne
7 - światła mijania + przeciwmgielne
9 - wszystko wyłączone
Na jeszcze inny jest doprowadzona masa
Czyli wszystkie potrzebne przewody mam na wierzchu. I niby automatyczny włącznik świateł można by było podpiąć pod nie, ALE ponieważ będzie w nim przekaźnik to nie jestem pewien, czy jego załączenie nie spowoduje zbyt dużego obciążenia na przewodzie z plusem po stacyjce (8 nóżka). Sam przewód jest dość gruby, ale nie wiem z jakiego układu jest on zasilany.
- czy ktoś sprawdzał może takie rozwiązanie ?
- czy ktoś wie skąd idzie ten przewód z plusem po stacyjce ?
Andrzej
-
-
Można, nawet kilka dni miałem skandynawski, ale wczoraj wyłączyłem.
Nie podoba mi się perspektywa zimy + odpalanie ze światłami.
Tym samochodem jeździ żona i nie chcę jej robić problemów, gdy przy cięższych mrozach rozrusznik nie będzie miał siły ruszyć silnika - nie zawsze ma się nowy akumulator.
Tryb świateł amerykański (zaciągnięty ręczny - świecą się postojówki, zwolniony - mijania) jest jeszcze gorszy (według mnie, bo rozumiem, że są również zwolennicy takiego rozwiązania), bo i tak trzeba pamiętać o włączaniu świateł (rano, wieczór, tunel)
Ja jeżdżę Toyotą Auris. Tam mam automatyczne zapalanie świateł rozwiązane fabrycznie "z głową" - zapalają się po uruchomieniu silnika. I tak samo chcę zrobić w O2.
Andrzej
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Harry78Tryb świateł amerykański (zaciągnięty ręczny - świecą się postojówki, zwolniony - mijania) jest jeszcze gorszy (według mnie, bo rozumiem, że są również zwolennicy takiego rozwiązania), bo i tak trzeba pamiętać o włączaniu świateł (rano, wieczór, tunel)
Komentarz
-
-
Zawsze przed startem mozna przelaczyc na swiatla pozycyjne. Drobny pobor pradu z rana wcale nie jest zly dla akumulatora, to go obudzi :twisted:
Ja mam wlaczone skandynawskie juz dwie zimy i pali bez problemu, a jakby duzy mroz to przestawialem wlasnie na postoje i auto zapala, a ma obecnie ponad 4 lata.
Komentarz
-
-
W przełączniku świateł jest styk Xz, i na nim zanika napięcie wczasie gdy włączony rozrusznik.
Proponuję proste rozwiązanie za pomocą dwóch przekażnikow:
Można to samo zrobić tylko na jednym przekażniku, ale wtedu trzeba zastosować kilka diod do włączania oświetlenia wskażnikow.
Wszystkie możliwości są opisane wtym wątku.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez Harry78Tym samochodem jeździ żona i nie chcę jej robić problemów, gdy przy cięższych mrozach rozrusznik nie będzie miał siły ruszyć silnika - nie zawsze ma się nowy akumulator.
Spokojnie mozesz aktywowac zpowrotem tryb skandynawski i nie bac sie o akumulator.Czarny Elegance
Komentarz
-
-
Marian 2 - Styk o którym piszesz (oznaczony Xz) znajduje się wy włączniku w O1.
W O2 styki są opisane cyframi 1 - 10.
handzol - ten wątek czytałem i dalej twierdzę, że tryb Amerykański mi nie odpowiada. Chcę automatyczny włącznik świateł, gdzie nie muszę pamiętać w tunelu, rano, czy wieczorem o włączeniu świateł (żeby się z tyłu świeciły). Co innego, gdyby samochód posiadał czujnik nasilenia światła.
Widzę, że jednak tryb skandynawski nie jest taki "groźny" jak myślałem i chyba włączę go z powrotem.
Dzięki za info.
Andrzej
Komentarz
-
-
Tu jest rysunek, jak można to zrobić gdy w samochodzie niema styku odłączającego zbędne odbiorniki w czasie rozruchu. Z pewnością w O2 taki styk jest, tylko inaczej się nazywa, nie mniej wg tego rysunku można z niego nie korzystać. Na rys.b jest o kilka przewódów mniej. Z przełącznika zima/noc, lato/dzień nie warto rezygnować, gdyż czasami coś trzeba zrobić w samochodzie przy wlączonym zapłonie, a światła wtedy są nie potrzebne. Ten układzik był opracowany wtedy, gdy nie obowiązywała jazda na światłach całą dobę i cały rok, stąd ten dodatkowy wyłącznik.Załączone pliki
Komentarz
-
-
Przecież całyczas staram się wytłumaczyć w które miejsce można podłączyć cewkę przekażnika znajdującego się w tym automatycznym włączniku. Podłączenie cewki przekażnika w dowolny przewód w żadnym przypadku nie spowoduje przeciążenia, co innego błędne podłączenie styków wykonawczych, wtedy można spowodować zwarcie.
Rozumiem, że wiesz gdzie należy podłączyć styki wykonawcze, tylko nie wiesz jak podłączyć sterowanie tego wyłącznika, tak wynikało z zapytania. Sterowanie (cewkę przekażnika) można podłączyć wszędzie, pobera mniej prądu niż żaróweczka podświetlenia.
Ogólna zasada, to takie podłączenie sterowania, aby światła właczały się po włączeniu zapłonu i nie były włączone w czasie pracy rozrusznika (wyłączone w czasie rozruchu).
W O2 napewno jest takie miejsce z którego jest odłączane napięcie w czasie pracy rozrusznika, czyli są wyłączane wszystkie zbędne odbiorniki w czasie rozruchu.
Komentarz
-
-
Automatyczny włącznik zamontowany. Użyłem włącznika aktywującego przekaźnik przy wzroście napięcia powyżej 13,4 V.
Wykorzystałem następujące przewody przy włączniku światła:
4 - PLUS po stacyjce
6 - MINUS
1 - światła mijania
9 - wszystkie światła wyłączone - ten przewód rozciąłem i w zależności od stanu przekaźnika napięcie z niego przekazywane jest albo na drugą część przewodu 9 (stan spoczynku), albo na przewód idący od nóżki 1 (silnik włączony).
Gdyby nie połączyć tych 2 części przewodu 9, wtedy w stanie spoczynku przekaźnika odebrane by to było jako awaria włącznika świateł i światła były by automatycznie włączane.
Automatyczny włącznik działa prawidłowo w pozycji przełącznika świateł 0
Andrzej
Komentarz
-
Komentarz